dinsdag 4 december 2012

Uitstelgedrag

Laat ik eens een blogpost schrijven die niet bepaald pedagogisch verantwoord is, maar wel leuk. Uitstelgedrag. Ik ben er best goed in, al zeg ik het zelf. Je kunt het wel zien aan deze blog. Volgens mij is het alweer maanden geleden dat ik iets heb geschreven. Ik vind altijd allerlei manieren waarop ik vanalles kan uitstellen. Meestal stel ik alleen de niet-leuke dingen uit hoor. Leuke dingen zijn namelijk te leuk om uitgesteld te worden en die doe ik dus altijd meteen. Onder niet-leuke dingen versta ik huiswerk. Vooral heel veel huiswerk. Maar ook schoonmaken, afwassen, opruimen et cetera. En die laatste paar dingen moet ik toch echt zelf doen aangezien ik op een kamertje in de grote stad woon.
Goed, ik ben hier dus om een aantal gouden uitsteltips te geven. Daar gaan we.



  1. Tekenen. Ik houd ontzettend veel van tekenen, dus als ik papier en een pen of potlood zie, ga ik los. Dat doe ik trouwens niet alleen tijdens het uitstellen hoor. Ik teken ook tijdens colleges en krabbel wat op opdrachten.
  2. Internet. Oh my. De grootste afleider die er bestaat, het internet. Eigenlijk hoef ik hier niet zo veel over te zeggen volgens mij. Als je de woorden Facebook, Twitter, 9GAG en Tumblr hoort weet je waarschijnlijk al genoeg. 
  3. TV. Als ik uit school kom, zet ik eigenlijk altijd meteen mijn TV aan. Meestal doe ik dat zodat het niet zo stil is, ik woon immers alleen op mijn kamer, maar ik wordt er ook ontzettend snel door afgeleid. Vaak vind ik dat ook helemaal niet erg. En daarbij; mijn favoriete programma is nú op TV, dat huiswerk kan straks nog wel.
  4. Slapen. En dat met name uitslapen. Als ik een keer een dagje vrij ben, neem ik me voor om redelijk op tijd op te staan en dan de hele dag te besteden aan huiswerk en andere huishoudelijke taakjes. Natuurlijk doe ik dit niet. Ik blijf liggen tot ik niet meer kan, behandel eerst de bovenstaande punten en bekijk dan eens of ik nog wat aan mijn huiswerk moet doen en of er misschien nog afwas staat.
  5. Leuke of creatieve dingen. Iedere keer als ik denk; nú ga ik mijn huiswerk doen, of nú ga ik stofzuigen! Dan kom ik iets tegen wat veel leuker is. Waarom zou ik die fotolijst nu niet afmaken? Waarom zou ik  mijn Nintendo 64 niet onder het stof vandaan halen en erop spelen? Hé! Sieradenonderdelen! Waarom zou ik nu niet mijn sieraden gaan afmaken? 
Dat zijn dus vijf redenen waarom mijn huiswerk altijd op het laatste moment gedaan wordt en waarom ik pas ga afwassen als mijn kast leeg is. Ben jij niet goed in uitstellen? Gefeliciteerd! Doe er vooral helemaal niets aan en wees er blij mee. Een perfect ontwikkeld uitstelzintuig kan af en toe knap lastig zijn.

Stel jij uit?

Binnenkort zal ik schrijven over drie keer Sinterklaas! Als ik het niet uitstel...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten